Sorico Cykler
Valuta: 
Dansk
Forside » Vinter og el-cykler
Varegrupper
Information
Hurtig Søg

Indtast stikord her - eller gå til:
Avanceret Søg
Brands
Online info
Lige nu er der: 
1407 varer
1 gæst og
15 medlemmer
på besøg.
Se alle produkter
Top sælgere
01.Biomega Bagagebære
02.Skubbestang Universal
03.Biomega Bagagerem
04.Avenue flaskeholder
05.Basta Click
06.Biomega kabler
07.Eger 2mm RF
08.Slanger 700x35-43
09.Bremseklodser Quad QMD-5 Disc
10.Kadan olie
Vinter og el-cykler Vinter og el-cykler

Vinter og el-cykler

Vi er nu nået til det tidspunkt på året, hvor temperaturen daler til under de 5 grader.

Det betyder, at kapiciteten på batterierne på elcykler falder,
afhængigt af tempereturen helt op til 30%.

Det er der ikke noget ”forkert” i, det er en egenskab som batterierne har.
Tænkt blot på, at også mange bilbatterier har problemer, når det bliver koldt.
Når det bliver forår med højere temperaturer,
vil kapaciteten på elcykel-batteriet helt af sig selv stige igen.

Det er dog umiddelbart smart at følge disse råd til bruger med elcykler:

·         Tag batteriet med ind, lad det ikke stå på cyklen i carporten i kulden.

·         Når du lader på batteriet, bør det så vidt muligt ske indenfor i stuetemperatur

·         At alle poler er fedtet ekstra godt ind i syrefri pol-fedt,
         lad din forhandler give el-cyklen et ekstra vintertjek.

Nu hvor vinteren er kommet igen, er det en god ide at overveje den effekt,
en lav udetemperatur kan have på e-cykler. 
Kulden påvirker især batteripakker og LCD-displays.

Batteripakker

En velkendt egenskab ved alle Li-ion-batterier er, at de er følsomme i lave temperaturer. 
Dette skyldes, at den anvendte kemi er modtagelig for temperaturvirkninger. Det betyder,
at ved temperaturer under 10º er opladningstiden generelt længere,
og der er mindre effekt og mindre energi tilgængeligt.
Det er en god ide at huske på dette og at advare kunderne om det.

Batteristyresystemet (BMS) påvirker også ION-teknologi batteripakkerne (både Li-ion og NiMH).
Dette reducerer effekten ved lave temperaturer for at forlænge levetiden af batteriet.

Styrken vil blive væsentligt reduceret ved lave udetemperaturer. Dette skyldes,
at energien i batteriet ikke flyder så let når det er koldt. Ved temperaturer under 10°,
skal du tage hensyn til et 10% tab,
og ved temperaturer under 0° kan kulden endda medføre et tab på 15-25% af effekten.
Det betyder, at hvis du eksempelvis har haft en rækkevidde på 40 km ved 20°,
vil den være ca. 10 km mindre ved 0°. I modsætning til aldringseffekten,
er temperatureffekten dog midlertidig. Så når den omgivende temperatur stiger igen,
vil rækkevidden vende tilbage til det gamle niveau.
Dette gælder også for batteriets opladningstid.
Jo lavere temperaturen er, jo længere tid tager det at oplade.

Batteripakkens temperaturgrænser

 

Under opladning

[i celsius]

I brug

[i celsius]

 

Opbevaring (minimum 80% ladetilstand)

[i celsius]

ION Technology Li-ion

PMU3

 

-5 til +50

-15 til +50

-10 til +35

ION Technology Li-ion

PMU4

 

0 til +45

-15 til 60

-10 til +35

ION Technology NiMH

 

-10 til +45

-15 til +55

-10 til +35

E-motion / E-go / Active 1-5

 

0 til +45

-15 til +45

-10 til +35

Bosch

 

0 til +40

-5 til +40

-10 til +50

Yamaha

 

0 til +45

-20 til +80

-10 til +35

RemovE

0 til +45

-5 til +45

-10 til +35

 

Displays

LCD-displays har den egenskab, at de reagerer langsommere ved lave temperaturer.
Dette betyder ikke, at displayet er defekt. Når omgivelsestemperaturen stiger,
vil data blive vist med normal hastighed igen.

Vinterråd!

Oplad batteriet ved stuetemperatur. Batteripakken oplades hurtigere.
Starttemperaturen vil også være højere, hvilket er en fordel for rækkevidden.

Indkøbskurv mere
..er tom!
Lån på kun 15 - 20 min.
Sparexpress
Tilbud mere
Betalingskort
Vi modtager:

Dankort/Visa-Dankort e-Dankort
Visa VisaElectron MasterCard
JCB
Paypal
Facebook
Reklamefilm


Webshop Mærket